Методи активного навчання та цифрові інформаційно-комунікаційні технології для вивчення інженерних спеціальних дисциплін

Автор(и)

  • Олена Стаднічук Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0002-9710-9015
  • Юрій Баранов Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0003-4294-4862
  • Андрій Каршень Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0003-0387-0370
  • Валерій Надос Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0001-5557-0295
  • Роман Процюк Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0009-0002-3325-2653
  • Лілія Кропивницька Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна http://orcid.org/0000-0002-4419-3727
  • Дмитро Прохор Науково-дослідний інститут, Україна http://orcid.org/0009-0002-9268-0826

DOI:

https://doi.org/10.33577/2312-4458.31.2024.99-109

Ключові слова:

технології активного навчання, цифрові інформаційно-комунікаційні технології, проблемне навчання, стилі навчання, інженерні спеціальні дисципліни, величина ефекту, індекс стилів навчання, технологія сприйняття бар’єрів

Анотація

Виклики сьогодення вимагають різних знань, вмінь, навичок, критичного мислення та спонукають до пошуку нових підходів для навчання нового покоління. Одним із таких підходів є поєднання цифрових інформаційно-комунікаційних технологій (ЦІКТ) та технологій активного навчання (ТАН), орієнтованих на особистість курсанта, що підвищують ефективність навчання та дозволяють курсантам вдоскона­лювати професійну, мовну, інформаційну, технологічну та інші компетентності, розвивати ініціативу та здатність до самостійного отримання інформації, продукування ідей та узагальнення досвіду. Формування освітнього середовища, направленого на розвиток лідерських якостей, інтелектуальне та професійне зростання особистості курсанта, готового до адаптації мінливих викликів, є актуальною та затребуваною, особливо в умовах російсько-української війни. Мета дослідження – визначити переваги та ризики, що очікують на педагогів при виборі ТАН і ЦІКТ, способів їх реалізації, оцінювання ефективності, та проаналізувати можливість їх інтеграції в освітній процес курсантів. Проаналізовано взаємозв’язок між стилями навчання курсантів та технологіями викладання спеціальних інженерних дисциплін. Встановлено важливість вибору технологій активного навчання залежно від стилю навчання курсантів. Досліджено відношення курсантів та викладачів до ЦІКТ, збільшення частки їх використання на заняттях та визначено предиктори прийняття ЦІКТ. Оцінена можливість впровадження ТАН на основі проблемного навчання в освітній процес НАСВ, що показала високі позитивні результати, розраховані як за середньою успішністю курсантів у експериментальній групі, де використовували елементи проблемного навчання (спільного та групового навчання, вибору способу вирішення проблемного питання, групові обговорення, розв’язання комплексних ситуаційних задач), так і за розміром величини ефекту від пропонованої ТАН. Упровадження ТАН та ЦІКТ стимулює інтерес до інженерних спеціальних дисциплін, підвищує залучення та набуття курсантами експертного ставлення до дисциплін та піднімає професійну підготовку на новий рівень. Основний напрям наступних досліджень необхідно спрямувати на пошук нових та удосконалення пропонованих технологій активного навчання, що сприятимуть когнітивному розвитку курсанта з урахуванням вимог сьогодення.

Посилання

ВКП 7-00(03).01 Доктрина з організації підготовки у Збройних Силах України. Генеральний штаб Збройних Сил України. Київ. 2020. 34 с.

Wu Y., Guo K. Research on the Innovation of Military Professional Education Mode in the Internet Era. International Conference on Education Reform and Management Science (ERMS 2018). Advances in Social Science, Education and Humanities Research. V. 177. 2018. Р.197-201.

Bunahri R. R., Hermawan H. D. The Use of Information Technology in Semi-Military Education Systems: Problems and Challenges. 7th International Conference on Education and Technology (ICET 2021). Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2021. V. 601. р. 170-175. http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Voloshynov S. Formation of professional competences of future maritime professionals in the conditions of information and technological environment. New stages of development of modern science in Ukraine and EU countries: monograph/edited by authors. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 2019. Chapter “Pedagogical sciences”. рр. 64-82. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-15-0-4

Duzhyi R.V., Derkach T. M. Learning styles of the Armed Forces of Ukraine personnel undergoing English language courses. Educational Technology Quarterly. 2024. V. 2024. № 1. рр. 97–119. DOI: https://doi.org/10.55056/etq.659

Hamilton M. Prioritizing Active Learning in the Classroom: Reflections for Professional Military Education. Journal of military learning. 2019, V. 3, №. 2. рр. 3-17

Jenab K., Moslehpour S., Khoury S. Virtual Maintenance, Reality, and Systems: A Review. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE). 2016. V. 6, № 6. рр. 2698-2707. DOI: https://doi.org/10.11591/ijece.v6i6.11468

L.A.B. dos Santos, N.A.R.S. Loureiro, J.M.M. do Vale Lima, J.A. de S. Silveira, R.J. da S. Grilo Мilitary higher education teaching and learning methodologies: an approach to the introduction of technologies in the classroom. Security and Defence Quarterly. 2019. V. 24 (2). Р.123-154. https://doi.org/10.35467/sdq/108668

Баліцький Н.С., Рудковський О.М., Ванкевич П.І., Іваник Є.Г., Оборнєв С.І. Використання сучасних навчально-тренувальних засобів у бойовій підготовці підрозділів сухопутних військ. Військово-технічний збірник. 2020. № 23. С. 79-85. https://doi.org/10.33577/2312-4458.23.2020.79-85

Черненко А.Д., Матвієвський О.М., Рудковсьий О.М., Ванкевич П.І., Баліцький Н.С., Федоренко В.В. Формування навичок бойової роботи на сучасних зразках озброєння із залученням тренажерів. Збірник наукових праць Військової академії (м. Одеса). 2022. № 2 (18). С. 103-110. https://doi.org/10.37129/2313-7509.2022.18.103-110

Стаднічук О., Фтемов Ю., Каршень А., Надос В., Кропивницька Л. Впровадження методів активного навчання на прикладі викладання навчальної дисципліни “Військові мости та шляхи”. Військово-технічний збірник. 2023. 28. 124–132. https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.124-132

Кучер Л.Р., Кропивницька Л.М., Кучер М.В., Стаднічук О.М. Інформаційні технології як засіб досягнення професійної компетентності військовослужбовця. Застосування інформаційних технологій у підготовці та діяльності сил охорони правопорядку. Зб. тез доп. Міжнародної науково-практичної конференції. 2023. Харків. С.84-86.

Chootongchai S., Songkram N. Design and development of SECI and Moodle online learning systems to enhance thinking and innovation skills for higher education learners. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 2018. V. 13. № 03. pp. 154-172. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i03.7991

Gat E.A., Warganegara D.L., Kosasih W. The Influence of Online Learning on Students’ Academic Achievement: Mediated by Collaborative Learning. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2021. V. 10, № 1. Р. 154-163. https://doi.org/10.30534/ijatcse/2021/211012021

Гуц Н.А., Ячменик М.М., Руда О.Ю. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку здобувачів вищої освіти в умовах воєнного часу. Академічні візії. 2023. В. 16. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7638789

Habibah I. M. N. C. H., Jalil A. Influential Predictors of Students’ Academic Achievement in Online Peer Learning Among Undergraduate Students. New Media and Mass Communication. 2015. V. 39. Р. 107–118. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i14/3689

Felder R., Spurlin J. Application, Reliability and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education. 2005. 21 (1). 103–112.

Gu X., Zhu Y., Guo X. Meeting the ‘Digital Natives’: Understanding the Acceptance of Technology in Classrooms. Educational Technology & Society. 2013. V. 16. № 1. p. 392–402. URL: https://www.researchgate.net/publication/279552001

Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 1988. 589 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-25

Як цитувати

Стаднічук , О. ., Баранов , Ю., Каршень , А. ., Надос , В. ., Процюк , Р. ., Кропивницька , Л. ., & Прохор , Д. . (2024). Методи активного навчання та цифрові інформаційно-комунікаційні технології для вивчення інженерних спеціальних дисциплін. Військово-технічний збірник, (31), 99–109. https://doi.org/10.33577/2312-4458.31.2024.99-109

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ