Методика розрахунку впливу системи підресорювання на автономність бойової броньованої машини

Автор(и)

  • Владислав Дущенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine http://orcid.org/0000-0001-6308-7068
  • Роман Нанівський Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6504-1178
  • В’ячеслав Маслієв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine http://orcid.org/0000-0003-4575-7077
  • Олег Агапов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine http://orcid.org/0000-0002-0652-2593
  • Антон Маслієв Збройні сили України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1120-0660

DOI:

https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.18-25

Ключові слова:

бойова броньована машина, система підресорювання, енергія коливань підресореного корпусу, енергія втрат у підвісці, автономність, витрати палива, дорожні умови, швидкісні режими руху

Анотація

Розроблено методику розрахунку впливу коливань підресореного корпусу та роботи системи підресорювання бойової броньованої машини на її автономність. Одним із головних показників автономності є запас ходу, який  залежить від витрат палива. У процесі руху по нерівностях значна частина енергії силової установки, а відповідно і палива, витрачається на виникнення коливань підресореного корпусу машини та її непідресорених мас, енергія яких потім перетворюється на тепло у демпфірувальних пристроях ходової частини. Розрахунок та зниження цих витрат дозволить підвищити автономність бойової броньованої машини. В основі методики лежить розрахунок енергетичного балансу енергій поздовжньо-кутових і вертикальних коливань підресореного корпусу машини та коливань її непідресорених мас, енергій деформацій пружних елементів підвіски, гумових шарнірів напрямних пристроїв та шин, а також енергій, що поглинаються демпфірувальними пристроями підвіски, її гумовими шарнірами та шинами. Залежно від цього балансу відбувається або збільшення навантаження на силову установку і відповідно зростання витрат палива, або його зменшення і енергія системи підресорювання стає рушійною силою. За допомогою методики, що розроблена, залежно від типу підвіски, профілю дорожніх нерівностей і швидкісних режимів руху можна провести структурну і параметричну оптимізації  кінематики підвіски та характеристик її пружних елементів і демпфірувальних пристроїв з метою зниження витрат палива та  підвищення автономності бойової броньованої машини.

Посилання

Дущенко В.В., Мусницька І.В. Оцінка впливу системи підресорювання гусеничної машини на навантаженість її силової установки і трансмісії. Механіка та машинобудування. 2011. № 1. С. 98–103. http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/Mex2011_1.pdf

Говорущенко Н.Я. Системотехника автомобильного транспорта (расчетные методы исследований). Харків: ХНАДУ, 2011. 292 с.

Liesionis V., Markšaitis D., Daniulaitis V.. Analysis of energy dissipation of shock-absorber during random excitation. Mechanika. 2007. № 3(65). pp.42−45.

Дущенко В.В., Воронцов С.М., Нанівський Р.А. Дослідження втрат енергії у гідроамортизаторах підвіски бронетранспортера БТР-4 та оцінка доцільності застосування системи її рекуперації. Військово-технічний збірник. Львів: НАСВ, 2020. Вип. 23. С. 40–50. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.23.2020.40-49

Посметьев В.И., Драпалюк М.В., Зеликов В.А. Оценка эффективности применения системы рекуперации энергии в подвеске автомобиля. Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. Краснодар: КубГАУ, 2012. № 02 (076), С. 486–500. URL: http://ej.kubagro.ru/2012/02/pdf/41.pdf

Никонов В.О., Посметьев В.И. Состояние проблемы и анализ конструкций систем рекуперации энергии в подвесках колесных машин. Воронежский научно-технический вестник. Воронеж: ФГБОУ ВО «Воронежский госу-дарственный лесотехнический университет им. Г.Ф. Морозова», 2018. № 2 (24). С. 20-39.

Xueying L., Yanju J., Huanyu Z., Jiabao Z., Guanyu Z., Liu Z. Research Review of a Vehicle Energy-Regenerative Suspension System. Energies. 2020. № 13(2). рр. 441. doi: https://doi.org/10.3390/en13020441

Peng Z., Ruichen W., Jingwei G. A comprehensive review on regenerative shock absorber systems. Journal of vibration engineering & technologies. 2020. № 8(1). рр. 225−246. doi: https://doi.org/10.1007/s42417-019-00101-8

Dushchenko V., Vorontsov S., Masliyev V., Agapov O., Nanivskyi R., Cherevko Y., Masliiev A.. Сomparing the physical principles of action of suspension damping devices based on their influence on the mobility of wheeled vehicles. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2021. Vol. 4, N 5 (112). pp. 51−60. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.237312

Глєбов В.В., Гужва Ю.М., Корольов В.М., Стрімовський С.В.. Щодо застосування гібридної силової установки на військових гусеничних та колісних машинах. Військово-технічний збірник. Львів; НАСВ, 2020. Вип. 22. С. 53–60. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.22.2020.53-60

Galych I., Antoshchenkov R., Antoshchenkov V., Lukjanov I., Diundik S., Kis O. Estimating the dynamics of a machine-tractor assembly considering the effect of the supporting surface profile. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2021. Vol. 1, № 7 (109), рр. 51–62. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.225117

Liubarskyi B., Lukashova N., Petrenko O., Iakunin D., Nikonov O., Matsyi O. Building a mathematical model of the oscillations in subway cars equipped with electromechanical shock absorbers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2020. Vol. 6, № 7 (108), рр. 51–59. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.217183

Podrigalo M., Kaidalov R., Klets D., Podrigalo N., Makovetskyi A., Hatsko V., Abramov D., Tarasov Y., Lytovchenko D., Litvinov A. Synthesis of energy-efficient acceleration control law of automobile. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2018. Vol. 1, № 7 (91), рр. 62–70. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.121568

Podrigalo M., Klets D., Podrigalo N., Abramov D., Tarasov Y., Kaidalov R., Gat’ko V., Mazin A., Litvinov A., & Barun M. Creation of the energy approach for estimating automobile dynamics and fuel efficiency. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2017. Vol. 5, № 7 (89), рр. 58–64. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.110248

Liubarskyi B., Lukashova N., Petrenko O., Yeritsyan B., Kovalchuk Y., Overianova L. Procedure for modeling dynamic processes of the electromechanical shock absorber in a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2019. Vol. 5 № 5 (101), рр. 44–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181117

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-25

Як цитувати

Дущенко , В. ., Нанівський , Р. ., Маслієв, В. ., Агапов , О. ., & Маслієв, . А. . (2023). Методика розрахунку впливу системи підресорювання на автономність бойової броньованої машини. Військово-технічний збірник, (28), 18–25. https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.18-25

Номер

Розділ

РОЗРОБЛЕННЯ ТА МОДЕРНІЗАЦІЯ ОВТ