Впровадження методів активного навчання на прикладі викладання навчальної дисципліни “військові мости та шляхи”

Автор(и)

  • Олена Стаднічук Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0002-9710-9015
  • Юрій Фтемов Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0003-1709-5395
  • Андрій Каршень Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0003-0387-0370
  • Валерій Надос Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна http://orcid.org/0000-0001-5557-0295
  • Лілія Кропивницька Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна http://orcid.org/0000-0002-4419-3727

DOI:

https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.124-132

Ключові слова:

активне навчання, групові заняття, величина ефекту, середній приріст, стандартні відхилення

Анотація

Сучасний освітній процес базується на парадигмі особистісно-орієнтовного навчання та передбачає цілеспрямовану й змістовну взаємодію між тими, хто навчає, та тими, хто навчається. Методика викладання дисциплін блоку військово-спеціальної підготовки вимагає значного арсеналу загальноприйнятних та специфічних способів, прийомів і засобів навчання, зокрема активних та інтерактивних методів, що спонукають курсанта до безпосереднього і свідомого саморозвитку, отримання якісних знань, професійних умінь, творчого вирішення визначених проблем. Питання пошуку нових та адаптація відомих форм і методів проведення занять, вибору ефективніших серед них для підвищення рівня підготовки військових фахівців є актуальним та потребує детальних досліджень. Мета дослідження – розкрити роль, переваги і недоліки активного навчання та проаналізувати можливість його інтегрування в освітній процес курсантів у вищих військових навчальних закладах. Основним завданням було визначити потенційні ризики під час використання методів активного навчання з курсантами та провести порівняльний аналіз результатів контрольної і експериментальної груп. Проаналізовано основні занепокоєння викладачів та курсантів, що виникають під час впровадження нових освітніх методів. Встановлено, що академічні досягнення курсантів завдяки активному навчанню є статистично значущими і загальна продуктивність курсантів, що навчаються за допомогою активних методів навчання, є вищою, що підтверджується величиною фактичного рівня знань і сумарною величиною ефекту від методів активного навчання. Вивчено вплив різних типів і форм завдань, що практикувались на групових заняттях з дисципліни “Військові мости і шляхи”, і виявлено, що найбільш продуктивними типами завдань, що сприяють засвоєнню знань є ситуативні завдання, схеми-завдання та схеми-описи. Упровадження пропонованих інноваційних форм і методів проведення групових занять допоможе збільшити показник засвоєння навчального матеріалу порівняно з традиційними підходами. Основний напрям подальших досліджень необхідно спрямувати на розроблення різних типів завдань і форм їхньої реалізації, що сприятимуть формуванню пізнавальної діяльності курсантів як у супроводі викладача, так і під час самостійної підготовки, а також на створення інформаційно-освітнього “е-середовища” з урахуванням швидкоплинності розвитку інформаційно-комунікаційних технологій.

Посилання

Васильєв О. та ін. Модернізація системи військової освіти України та формування загального обрису офіцера майбутнього: реалії і перспективи. Військова освіта. Збірник наукових праць Національного університету оборони України. 2019. № 1 (39) С. 70−81. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2019-01/70-81

Попроцький І., Сапіга В. Модернізація підготовки військово-морських спеціалістів у закладах вищої освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2019. № 18. С. 169−174. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.169-174

Lira L., Beurskens K. An engine for Army learning: Army University’s Center for Teaching and Learning Excellence. Journal for Military Learning, 2017. № 1 (2), С. 44–55.

Hamilton M. Prioritizing Active Learning in the Classroom: Reflections for Professional Military Education. Journal of military learning. 2019, Vol. 3, №. 2. рр. 3−17.

Гузик Н.М., Ліщинська Х.І. Роль інтерактивного навчання в процесі підготовки військових фахівців. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2020. № 191. С. 62−65. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-191-62-65

Ларіонов В. та ін. Мультимедійні технології як засіб підвищення якості освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 3 (26). С. 82−96. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v26i3.881

Gu J., Tang L., Liu X., Xu J. Promoting Pre-service Teacher Students’ Learning Engagement: Design-Based Research in a Flipped Classroom. Frontiers in Psychology. 2022. 13. 810275. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.810275

Лаврут О.О. та ін. Інноваційні технології викладання дисципліни “Організація військового зв’язку”. Військово-технічний збірник. 2018. № 18. С. 62−69. https://doi.org/10.33577/2312-4458.18.2018.62-69

Didenko O. et al Formation and development of professional creativity of future officers in higher military educational institutions. Laplage em Revista (International), 2021. № 7, n. Extra C, рp. 141−152. https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-C997 p.141-152

Стрілець В.М., Стецюк Є.І., Шепелєв І.В. Статистичний метод обґрунтування нормативів для оцінювання рівня підготовленості піротехніків (на прикладі одягання засобів індивідуального захисту сапера). Військово-технічний збірник. 2018. № 19. С. 85−93. https://doi.org/10.33577/2312-4458.19.2018.85-93

Theobald E. J. et al. Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. PNAS. 2020. vol. 117. № 12. рр. 6476−6483. https://doi.org/10.1073/pnas.1916903117

Albanese M. Problem-based learning: Why curricula are likely to show little effect on knowledge and clinical skills. Medical Education. 2000. V. 34 (9). рр. 729−738. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00753.x

Collive J. A. Effectiveness of Problem-based Learning Curricula: Research and Theory. Аcademic medicinе. 2000. V. 75, №3. Р. 259-266 https://doi.org/10.1097/00001888-200003000-00017.

Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. New York. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 1988. 589 р.

Prince M. Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education. 2004. № 93 (3). рр. 223−231. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x

Vuorela M., Nummenmaa L. How undergraduate students meet a new learning environment? Computers in Human Behavior. 2004. № 20. рр. 763–777. https://doi.org/10.1016/j.chb.2003.11.006

Nguyen K.A. et al. Instructor strategies to aid implementation of active learning: a systematic literature review. International Journal of STEM Education. 2021. № 8. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00270-7

Stains M. et al. Anatomy of STEM teaching in North American universities. Science. 2018. № 359. рр. 1468−1470. https://doi.org/10.1126/science.aap8892

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-26

Як цитувати

Стаднічук , О. ., Фтемов , Ю. ., Каршень , А. ., Надос , В., & Кропивницька , Л. . (2023). Впровадження методів активного навчання на прикладі викладання навчальної дисципліни “військові мости та шляхи”. Військово-технічний збірник, (28), 124–132. https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.124-132

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ВІЙСЬКОВИХ ФАХІВЦІВ