Розвиток систем підресорювання та їх потенціал у підвищенні тактико-технічних характеристик бойових броньованих машин
DOI:
https://doi.org/10.33577/2312-4458.31.2024.8-20Ключові слова:
бойова броньована машина, тактико-технічні характеристики, система підресорювання, вогнева могутність, рухливість, захищеністьАнотація
Встановлено функціональний взаємозв’язок між досконалістю системи підресорювання, взаємопогодженням її характеристик з характеристиками комплексів озброєння, силової установки і трансмісії та підвищенням показників основних груп тактико-технічних характеристик бойових броньованих машин. На основі проведеного аналізу тенденцій розвитку оцінено потенціал та визначено головні напрями розвитку системи підресорювання, які принципово вплинуть на забезпечення виконання сучасних і перспективних оперативно-тактичних вимог та призведуть до суттєвого зростання тактико-технічних характеристик бойових броньованих машин. Це: застосування гідропневматичних підвісок, впровадження нетрадиційних систем керування характеристиками вузлів підвіски на основі використання «інтелектуальних» матеріалів, зокрема магнітореологічних еластомерів, застосування фрикційних амортизаторів та нових кінематичних схем підвіски зі значно збільшеним динамічним ходом, а також застосування систем рекуперації енергії демпфірувальних пристроїв підвіски.
Посилання
Кабінет Міністрів України. Розпорядження № 398-р від 14 червня 2017 року. Про схвалення Основних напрямів розвитку озброєння та військової техніки на довгостроковий період. URL:
https://www.kmu.gov.ua/npas/250071205.
Візія Генерального штабу ЗС України щодо розвитку Збройних Сил України на найближчі 10 років. URL: https://www.mil.gov.ua/special/news.html?article=55107
Калінін О.М., Костюк В.В., Будяну Р.Г. Визначення показників основних груп оперативно-тактичних вимог для створення колісних бойових броньованих машин. Військово-технічний збірник. НАСВ: Львів, 2015. Вип. 12. С. 22 – 26. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.12.2015.22-26
Дущенко В.В. Системи підресорювання військових гусеничних і колісних машин: розрахунок та синтез. Харків: НТУ «ХПИ», 2018. 336 с.
Подригало М. А., Соколовський С.А, Кайдалов Р. О. та ін. Обґрунтування вимог до тактико-технічних та експлуатаційних характеристик автомобілів та бойових машин Національної гвардії України : монографія. Харків: НАНГУ, 2017. 348 с.
Чепков І.Б., Нор П.І. Загальні тенденції розвитку озброєння та військової техніки. Озброєння та військова техніка. 2014. № 1. С. 4–13.
Чепков І.Б., Бойко Г.О., Васьківський М.І. Деякі питання стану, основних напрямків і тенденцій розвитку танків. Озброєння та військова техніка. 2014. № 4. С. 11–15.
Бойко Г.О., Бісик С.П. Деякі дані сучасного стану й тенденцій розвитку колісних бойових броньованих машин. Озброєння та військова техніка. 2014. № 3. С. 20–24.
Василенко О.В., Дущенко В.В. Перспективні напрямки розвитку систем підресорювання військових гусеничних і колісних машин. Механіка та машинобудування. 2009. № 1. С. 163–174.
https://www.dsnews.ua/future/shustrye-i-neulovimye-pentagon-pridumal-asimmetrichnyy-04072018220000.
https://newatlas.com/darpa-gxv-t-demonstration-military-vehicle-technology/55198/
Теория и конструкция танка: [в 10 т.]. / [под ред. П.П. Исакова]. М.: Машиностроение, Т. 1: Основы системы управления развитием военных гусеничных машин. 1982. 212 с.
Гендугов В.М., Озеров Б.И., Ругаль Н.М. Критерий эффективности подвески танка. Вестник бронетанковой техники. 1980. № 6. С. 29–30.
Александров А.А., Блинов В.П., Лаврищев Б.П. и др. Влияние колебаний корпуса танка на рассеивание снарядов при стрельбе с ходу. Вестник бронетанковой техники. 1988. № 1. С. 22–24.
Зименс Г.Г. Повышение точности наводки танковой пушки при стрельбе с ходу. Вестник бронетанковой техники. 1990. № 3. С. 14–15.
Абрамов В.А., Бродский Л.Е., Кутузов В.К. и др. Повышение точности стабилизации пушки за счет активной подвески военной гусеничной машины. Вестник бронетанковой техники. 1986. № 2. С. 5–7.
Федоров В.А. и др. Анализ перспектив использования в ходовой части военных гусеничных машин управляемых систем подрессоривания. Киев: деп. в в/ч 11520 01.11.90, № А-23554,1990. 64 с.
Федоров В.А., Федоров С.А. Повышение эффективности магнитореологических амортизаторов и предложения по их использованию в управляемых системах подрессоривания военных гусеничных машин. Киев, 1990. 78 с. Деп. в в/ч 11520 21.01.1991. №А-23634.
Choi S.-B., Seong M.-S., Kim K.-S. Vibration control of an electrorheological fluid-based suspension system with an energy regenerative mechanism. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 2009. № 223 (4), рр. 459–469. DOI: https://doi.org/10.1243/09544070jauto968
Наука упругости. За рулем. 2007. №. 10. С. 322–326.
Дущенко В.В., Маслієв В.Г., Нанівський Р.А., Маслієв А.О. Застосування магнітореологічних еластомерів для керування характеристиками систем підресорювання колісних транспортних засобів. Електротехніка і електромеханіка. Харків, 2019. № 5. С. 50-59. DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2019.5.09.
Дмитриев А.А., Чобиток В.А., Тельминов А.В. Теория и расчет нелинейных систем подрессоривания гусеничных машин. М.: Машиностроение, 1976. 207 с.
http://bastion-karpenko.ru/boomerang/ ВТС «БАСТИОН» A.V.Karpenko.
Дущенко В.В., Маслієв А.О., Ярмак О.М. та ін. Спецтема. Механіка та машинобудування. 2017. № 2. С. 76–88.
Обзоров В.С., Стамбровский А.С., Шадов Б.Н. Развитие систем подрессоривания танков. Зарубежная военная техника. Бронетанковая техника и вооружение. Обзоры. М.: 1984. Вып. 2. С. 54–62.
V. Dushchenko, S. Vorontsov, V. Masliyev, O. Agapov, R. Nanivskyi, Y. Cherevko, A. Masliiev. Сomparing the physical principles of action of suspension damping devices based on their influence on the mobility of wheeled vehicles. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2021. Vol. 4, N 5 (112). P. 51-60. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.237312.
Xueying, L., Yanju, J., Huanyu, Z., Jiabao, Z., Guanyu, Z., Liu, Z. Research Review of a Vehicle Energy-Regenerative Suspension System, 2020. № 13, р. 441. DOI: https://doi.org/10.3390/en13020441
Дущенко В.В., Воронцов С.М., Нанівський Р.А. Дослідження втрат енергії у гідроамортизаторах підвіски бронетранспортера БТР-4 та оцінка доцільності застосування системи її рекуперації. Військово-технічний збірник. Львів, 2020. Вип. 23. С. 40–50. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.23.2020.40-49
Дущенко В.В., Нанівський Р.А., Маслієв В.Г., Агапов О.М., Маслієв А.О. Методика розрахунку впливу системи підресорювання на автономність бойової броньованої машини. Військово-технічний збірник. Львів, 2023. Вип. 28. С. 18–25. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023