Алгоритм порівняльної спектральної оцінки вібраційно-коливних навантажень зразків колісної військової автомобільної техніки за умов руху бездоріжжям
DOI:
https://doi.org/10.33577/2312-4458.32.2025.79-87Ключові слова:
алгоритм оцінки, віброколивне навантаження, експлуатаційна характеристика, зразок колісної військової автомобільної техніки, опорна поверхня, система підресорювання, спектральний аналізАнотація
Потреба в забезпеченні Сил оборони зразками колісної військової автомобільної техніки (ВАТ) високої мобільності за умов ведення російсько-Української війни (рУВ) є нагальним та життєво необхідним для нашої держави завданням. Вказана потреба передбачає також вдосконалення цілої низки експлуатаційних характеристик, які є визначальними для зразка колісної ВАТ. У даній статті проаналізовано плавність ходу автомобіля та його ергономічні властивості. Зокрема акцентовано увагу на тому, що зразок колісної ВАТ повинен забезпечити комфортний рух у заданому інтервалі швидкостей без надмірного впливу вібронавантажень.
Проведено аналіз літературних джерел щодо наукових досліджень, які обґрунтовують встановлення граничних віброколивних навантажень. Проведений аналіз вказав на необхідність розроблення науково-методичних підходів, які б дозволяли проводити оцінку впливу віброколивних навантажень на організм людини ще на етапі проєктування зразка колісної ВАТ при русі бездоріжжям.
З використанням широковідомого засобу математичного моделювання “Mathlab” розроблено алгоритм спектральної оцінки віброколивних навантажень зразків колісної ВАТ за умов руху бездоріжжям. Він дозволяє проводити оцінку досконалості їх систем підресорювання (СП) як на стадії проєктування, так і під час відновлення або модернізації. На базі розробленого алгоритму проведено порівняльну оцінку якості підвісок двох зразків колісної ВАТ? які дозволили встановити, що СП зразка колісної ВАТ LTV02 “Мамай” дозволяє водію та екіпажу рухатись бездоріжжям, при цьому не відчувати великого дискомфорту протягом 4 годин, а для зразка колісної ВАТ УАЗ-3151 цей показник складає лише 1 годину.
Посилання
Манзяк М.О., Крайник Л.В., Грубель М.Г. Тенденції розвитку конструкцій підвісок військових автомобілів. Науково-технічний журнал “Системи озброєння і військова техніка”. Харків, 2021. №1(65). С. 27‒35. DOI: https://doi.org/10.30748/soivt.2021.65.04. (дата звернення: 24.01.2025).
Timoney E.P., Timoney S.S. and Timoney S.G., (1988) [Heavy vehicle independent suspension], Proceeding of the IMechE, “Advanced Suspensions”, C434/88, P. 125‒133.
Дущенко В.В. Колебания в транспортных машинах: монографія / Е.Е. Александров, Я.В. Грита, В.В. Дущенко, В.В. Епифанов, Н.В. Кохановский, Н.Г. Медведев, В.П. Пан¬кратов; ред. Е.Е. Александров. Київ: ВIПОЛ, 1996. 256 с.
Манзяк М. О., Крайник Т. Л. Оцінка адекватності моделювання роботи підвісок зразків колісної військової автомобільної техніки у порівнянні з даними експериментальних випробувань. Збірник наукових праць ДНДІ ВС ОВТ. 2024. № 22 (4). С. 90-98 DOI: https://doi.org/10.37701/dndivsovt.22.2024.11 (дата звернення: 24.01.2025).
Кожушко А.П. Експериментальні дослідження ергономічних властивостей колісних тракторів з агрегаттами змінної маси . Автомобільний транспорт : зб. наук. пр. Міністерство освіти і науки України; редкол.: А.В. Гнатов (гол. ред.) та ін. Харків. 2019. Вип. 45. С. 38‒45. DOI: https://doi.org/10.30977/АТ.2219-8342.2019.45.0.38 (дата звернення: 24.01.2025).
Sung Soo Kim, Wan Hee Jeong, Myung Ho Kim, Jong Boo Han,Comparative study on multibody vehicle dynamics models based on subsystem synthesis method using Cartesian and joint coordinates. Theoretical and Applied Mechanics Letters, Vol. 2, Issue 6, 2012. DOI: 10.1063/2.1206310.
G.H.M.J. Subashi, Naser Nawayseh, Michael J. Griffin, Y. Matsumoto Nonlinear subjective and dynamic responses of seated subjects exposed to horizontal whole-body vibration March 2009 Journal of Sound and vibration 321(1):416-434, DOI: 10.1016/j.jsv.2008.09.041 (дата звернення: 24.01.2025)
M. Borowiec, A.K. Sen, G. Litak, J. Hunicz, G. Koszal¬ka, A. Niewczas, Vibrations of a vehicle excited by real road profiles, Forsch. Ingenieurwes, 2010, № 2, рp. 99–109. DOI: https://doi.org/10.1007/s10010-010-0119-y (дата звернення: 24.01.2025)
Баранов А.В., Романчук Я.П., Сокіл Б.І., Сокіл М.Б. Динаміка та стійкість руху КТЗ із неконсервативною характеристикою системи підресорювання. Електронний журнал “Наука і техніка сьогодні” (Серія “Техніка”). Київ, 2023. № 6 (20). С. 76‒88. DOI: https://doi.org/10.52058/ 2786-6025-2023-6(20) (дата звернення: 24.01.2025).
Кальченко Б. І. Плавність руху як складова динаміки трактора: монографія. Б. І. Кальченко, О. Ю. Ребров, А. П. Кожушко, А. Г. Мамонтов. Харків: ФОП “Панов А. М.”, 2018. 164 c.
Грубель М.Г., Манзяк М.О., Хома В.В., Ланець О.В., Андрієнко А.М. Імітаційне моделювання мобільності колісної військової автомобільної техніки за умов руху бездоріжжям. Військово-технічний збірник. 2023. № 28. С. 10-17. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.28.2023.10-17 (дата звернення: 24.01.2025).
Бур’ян М.В. Плавність руху автобусів у взаємо-зв’язку з характеристиками підвіски та сидінь: дис. … канд. техн. наук : 05.22.02 / Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2020. 154 с.
ISO 2631-1:1997 Mechanical vibration and shock – Evaluation of human exposure to whole-body vibration, Part 1: General requirements, 1997. 36 p. URL: https://www.iso.org/standard/7612.html (дата звернення: 10.02.2025).
Кайдалов Р.О., Баштовий В.М., Ларін О.О., Водка О.О. Експериментальне оцінювання плавності ходу спеціалізованого транспортного засобу з нелінійним підресорюванням при русі по бездоріжжю. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. 2015. Вип. 2(26). С. 27‒31.